مصاحبه شهردار يزد در مورد اولويت هاي كاري شهرداري يزد در سال 85 


اشاره :
ساده زيستي , تواضع , با مردم بودن , براي رضاي خدا كار كردن توفيقي است كه نصيب هركس نمي شود از اين ميان معدود افرادي هستند كه خداوند سبحان به آنها لطف مي كند و در وجود آنها چنين صفاتي را قرار مي دهد.
يكي از اين افراد حاج مرتضي شايق است , او در خانواده اي متدين پرورش يافته برادر شهيد و داماد شهيد است و خود نيز بسيجي و رزمنده است فعاليت در معاونت عمران جهادسازندگي , بخشداري , شوراي شهر , و... در كارنامه درخشانش وجود دارد و اكنون نيز به عنوان شهردار دارالعباده يزد مشغول به خدمتگزاري به مردم است .
عقربه هاي ساعت 5 بعدازظهر را نشان مي دهد شهرداري تعطيل است ولي او در محل كارش حاضر است و به رتق وفتق امور مي پردازد.

شهردار يزد مهندس مرتضي شايق


خبرنگار ما در نشست 1,5 ساعته با وي گفتگويي انجام داده كه با هم مي خوانيم .
يزد ـ خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي : آقاي حاج مرتضي شايق در ابتدا هفدهمين سالگرد ارتحال جانكاه حضرت امام خميني رحمه الله عليه و سالروز قيام 15 خرداد را گرامي مي دارد و اينگونه آغاز سخن مي كند . اميدواريم همچون سالهاي گذشته در كليه امور همه مسئولان موفق باشند و ما هم موفق به انجام مسئوليت هاي خود باشيم .
وي مي گويد : در سال 84 با توجه به برنامه ريزي هاي خاصي كه انجام شده بود تقريبا كليه پروژه ها و تصميمات كه شوراي اسلامي شهر در جهت انجام پروژه ها و مسئوليت هاي شهرداري انجام داده بود به صورت صددرصد انجام شده به همان وضعيت در سال 85 بودجه نويسي توسط همكاران در شهرداري صورت گرفت و جهت تصويب به شوراي شهر فرستاده شد كه مراحل پاياني تصويب را مي گذراند.
وي افزود : بودجه پيشنهادي شهرداري مبلغ 61 ميليارد تومان مي باشد كه رشدي معادل 80 تا 75 درصد نسبت به سال 84 دارد كه انتظار داريم شوراي شهر همين مبلغ را تصويب نمايد. او گفت : قسمتي از بودجه فوق از درآمدهاي شهرداري كسب مي شود و قسمتي نيز از پروژه هايي كه در سفر رياست محترم جمهور به يزد مورد تصويب قرار گرفته تامين مي شود. يك قسمتي هم بحث مشاركت هاست كه توسط بخش خصوصي تامين مي شود مثل مجتمع ستاره و شقايق كه از فروش اين سهم شهرداري مي تواند بودجه اش در رابطه با پروژه هايي كه در بودجه تصويب شد مصرف شود.
وي گفت : به نظرمان مي رسد با توجه به همتي كه دوستان در شهرداري در سال 84 داشتند بتوانيم در سال 85 بودجه را تحقق ببخشيم و شاهد اجراي پروژه هاي اساسي سطح شهر باشيم .
آقاي شهردار افزود : سياستهاي اصلي شهرداري كارهاي خدمات شهري اعم از نظافت , جمع آوري زباله , فضاي سبز و مسئوليت هاي كلي كه به عهده شهرداري گذاشته شده در دستور كار است اما انجام پروژه هاي عمراني سطح شهر در اولويت دوم است كه خوشبختانه در سال 84 موفق شديم پروژه هاي بزرگ مثل پارك بزرگ شهر با سابقه 22 سال پروژه هاي مانند خيابان شهيدادهمي , معراج و كميته امداد كه اين خيابانها سابقه بالاي 17 سال دارد با همتي كه دوستان در شهرداري داشتند .

شهر يزد منبع روزنامه جمهوري اسلامي

 

وي افزود : خيابان شهيدان ادهمي در سال گذشته افتتاح شد و پروژه هاي نيمه تمام ديگر حداكثر تا نيمه اول سال 85 به پايان مي رسد .
وي اضافه كرد : طوري برنامه ريزي شده كه شهرداري دچار ركود نشود و پروژه هايي كه سالهاي سال در دستور كار شهرداري و مسئولان شهرداري بود و وقت و فكر مسئولين را مشغول كرده بود كه با اتمام اين پروژه ها فكر مسئولان شهرداري در جهت انجام پروژه هاي زيربنايي مشغول خواهد شد كه مانند پروژه هاي پل هوايي ميدان شهيد باهنر و ميدان شهداي محراب است كه انجام عمليات اجرايي آن در حال پيشرفت و برابر زمان پيش مي رود.
آقاي شايق خبر افتتاح پل هاي موردنياز شهر به زيرگذر و روگذر ميدان امام علي واقع در بلوار جانباز , چهارراه معلم واقع در تقاطع بلوار 17 شهريور و شهيد پاكنژاد و چند پل ديگر كه به محض تامين بودجه كار اجرايي آنها شروع مي شود.
وي بحث انتقال كشتارگاه قديم يزد به كشتارگاه جديد اشاره كرد و گفت : تقريبا 3 ماهي است كه كشتار گاو و شتر در كشتارگاه جديد انجام مي شود و كشتار گوسفند هم بعد از تامين بودجه ظرف يكي دو ماه آينده انجام خواهد شد.
وي پيرامون وضعيت مكان كشتارگاه قديم و برنامه آينده آن گفت : مشاور طراحي شهرداري , مجموعه اي به عنوان مجموعه فرهنگي , هنري ورزشي , مذهبي و فضاي سبز در اين كشتارگاه انجام داده كه پس از انتقال و آزادسازي آن بتوانيم اين پروژه بزرگ را براي اهالي شمال شهر يزد كه ساليان سال مشكلات و معضلات زيست محيطي را در آن منطقه تحمل كردند انجام دهيم .
شهردار يزد به دو پارك كوهستان و پارك بزرگ شهر اشاره كرد و گفت : الحمدالله شاهد افتتاح پارك بزرگ شهر در ابتداي امسال بوديم و با توجه به استقبال خوب مردم مشخص شد كه نياز مردم به محل هاي تفريحي بسيار زياد است به صورتي كه پيمانكار مجبور شد پروژه احداث پارك ها را دنبال كند و قطعا يكي دو سال طول مي كشد با توجه به وسعت خوبي كه دارد حدود 44 هكتار مي توانيم اين پارك را به صورت كامل ظرف يكي دو سال آينده مورد بهره برداري قرار دهيم كه يكي از پارك هاي بسيار زيبا و جالبي خواهد بود.




وي افزود : وجود كتابخانه در آنجا , وجود محل هايي براي ورزش مانند زمين فوتبال چمن براي فوتباليست هاي عزيز , شهربازي خوبي كه تعبيه شده و با توجه به فقر فضاي سبز در آن منطقه كه در مجاورت حوزه استحفاظي روستاهاي اكرميه , اكرم آباد , عسكريه و حسين آباد است كه داراي جمعيت بالايي هستند پروژه خوبي براي مردم منطقه مي تواند باشد.
وي گفت : با توجه به اين مساله در برنامه شهرداري قرار دارد بحث ساماندهي قسمتي از باغ دولت آباد كه متعلق به شهرداري و مورد اجاره شهرداري است به عنوان پارك خانواده منظور شده شبها ساعت 4 بعدازظهر تا 12 شب در اختيار خانواده هاست كه يك مجموعه بسيار زيبا طراحي شده مانند آب نماها , گل و گل كاري و فضاي آرام و خوبي آماده شده و براي خانواده هايي كه براي استراحت و اوقات فراغت به آنجا مي روند كه اين مجموعه هم احتياج به بودجه زيادي دارد كه مسئولين استان بايد در زمينه آماده سازي چنين فضاهايي توجه داشته باشند و بودجه هاي خاص خودش را بگذراند تا شهرداري بتواند اينجور پروژه ها را سريعتر انجام دهد.
وي افزود : يكي از نيازهاي شهر در رابطه با محيط هاي تفريحي بحث فضاي سبز شهري است چند مورد بايد واقعا بايد در بحث فضاي سبز گنجانده شود يكي توسعه فضاي سبز شهري به لحاظ عقب ماندگي سطح فضاي سبز شهر كه به لحاظ اقليم خشك و خشكسالي هاي متوالي بوده كه آنهم هزينه بالايي دارد ولي با همه مشكلات شهرداري و سازمان پارك ها در جهت توسعه فضاي سبز شهري اقدام كرده است .
آقاي شايق به بحث ترافيك اشاره كرد و گفت : يكي از مهمترين كارهايي كه در دستور كار شهرداري قرار دارد حل مشكل ترافيك شهري است كه در ابتداي سال 84 پست مشاور ترافيك را در شهرداري ايجاد كرديم و اين اداره با هماهنگي هايي كه بين شهرداري و راهنمايي و رانندگي و شوراي ترافيك استان انجام شده خوشبختانه شاهد كاهش تصادفات و تلفات جاني در سطح شهر يزد بوديم .
وي افزود : در سال 84 با همتي كه بين اين سه مجموعه بوده براي سال 83 , 9 نفر كمتر كشته شده حوادث نيز كاهش يافته است و رشدي كه مي توانست داشته باشد نسبت به سال 83 چيزي حدود 25 ـ20 نفر در سطح شهر با توجه به تصميمات اتخاذ شده كاهش تلفات داشتيم .
وي گفت : طرح كنترل هوشمند چهارراه ها امسال انجام مي شود با توجه به ترافيكي كه هم اكنون در تمام ايران داريم و شهر يزد نيز روزبروز رشد دارد كه بحث كنترل ترافيك با حضور مامور انتظامي و علائم نمي تواند كارايي داشته باشد و بايد ترافيك مديريت شود كاري كه در يكي دو سال گذشته انجام شده است .
آقاي شايق شهردار يزد در ادامه به نظافت و جمع آوري زباله در سطح شهر اشاره كرد و گفت : چنانچه نظافت و جمع آوري زباله از سطح شهر با سيستم سنتي قبلي ديگر قابل اجرا نيست چرا كه به صرفه و صلاح شهر وشهرداري نيست و شهرداري يزد نيز در شروع سال 84 سريع وارد عمل شده و 4 دستگاه ماشين جاروب اتوماتيك وارد سيستم شده و نظافت شهر را تا حدودي تامين كرد و كار اين خودروها در شب است كه همراه اين خودروها آبپاشي سطح خيابانها را در صبح داريم كه تقريبا طراوتي به شهر مي دهد.
وي افزود : جمع آوري زباله با اين سطح بالا با نيسان و وسيله هاي روباز كار مشكلي بود كه به بهداشت شهر لطمه مي زد كه در اين رابطه 8 دستگاه ماشين تخليه زباله خريداري شد و مورد استفاده قرار گرفت و در بحث تبديل زباله به كمپوست در دستور كار شهرداري قرار گرفت كه در سال 84 عملي شد كه در اين رابطه نيز قرارداد ساخت دستگاهها , با كارخانه ماشين سازي تبريز منعقد شده است .
مهندس شايق در مورد كارهاي اداري گفت : يك قسمتي از مسئوليت ها و ماموريت هاي شهرداري كارهاي اداري مردم است كه در سال 84 در برنامه هاي كاري خود من بحث منطقه محوري و تفويض اختيار قسمتي از كارهايي كه مناطق مي توانستند انجام دهند به خود مناطق بود و خوشبختانه يك طرح بسيار خوب بود كه مورد رضايت مردم و مسئولين قرار گرفت و بحثي در دستور كار است بحث اتوماسيون اداري است كه شهرداري را از حالت سنتي به حالت مكانيزه تبديل كنيم تا كار مردم سريعتر انجام گيرد.
وي افزود : برنامه ريزي 5 ساله شهرداري نيز در دستور كار شهرداري بود كه متاسفانه موفق نشديم اين برنامه را عملياتي كنيم . برنامه ممكن است نوشتني باشد ولي ممكن است عملياتي نباشد و در اين رابطه فراخوان انجام شده چند تا از مشاورين اعلام آمادگي كرده اند كه اميدواريم ظرف يكماه آينده قرارداد آن با مشاورين منعقد بشود تا مسئولين شهرداري بتوانند با برنامه كارها را دنبال كنند.
وي افزود : از سازمانهاي ديگر شهرداري سازمان اتوبوسراني است كه قسمتي از وظايف اش جز وظايف شهرداري است . سازمان اتوبوسراني يزد چيزي بالاي 70 تا 60 درصد استان را پوشش مي دهد از منطقه اشكذر , دستاق , زارچ , تفت و مهريز را كاملا سرويس مي دهد و يكي از جوان ترين ناوگان هاي اتوبوسراني ايران است كه خوشبختانه با همتي كه شوراي اسلامي شهر و شهرداري داشت توانستيم از تسهيلاتي كه وزارت كشور در اختيارمان قرار داده بود جهت خريد اتوبوس استفاده كنيم و عمر متوسط اتوبوس هاي يزد چيزي حدود سه سال است .
آقاي شايق در پاسخ اين سئوال خبرنگار ما كه پرسيد آيا طرح و مكانيزه كردن يك شهر با رعايت اصول شهرسازي مغايرت دارد يا خير گفت : با تعاملي كه بين ادارات مسكن و شهرسازي نظام مهندسي و ميراث فرهنگي انجام مي گيرد مي توان در جهت تحقق منويات مقام معظم رهبري اقدام كرد وگرنه به تنهايي هيچكدام از اين ادارات توان اجراي آن را ندارند واقعا بايد تعامل را برقرار كنيم و ما داراي يك معماري غني بوديم اما متاسفانه به نظر مي رسد در حال حاضر حتي يك درصد هم مسائلي كه در معماري اسلامي بوده وجود ندارد و از اسم شهرداري پيداست كه بايد نگهداري از شهر بنمائيم و نمي خواهم مسئوليت را از خودم سلب بكنم ولي مسئولين ديگر كه بحث شهرسازي را دنبال مي كنند مثل مسكن و شهرسازي كه از اسمشان پيداست و نظام مهندسي طرح ها برنامه هاي خود را بايد ارائه كند اكنون نقشه هايي كه براي اخذ مجوز ساخت تهيه مي شود كه توسط نظام مهندسي تاييد مي شود و قسمت هايي از كار بايد جدي تر دنبال بشود كه نمي شود و من تاسف مي خورم كه كار چنداني انجام نشده است ممكن است در هيچ جاي ايران هم انجام نشده باشد ولي ما كه داراي معماري بسيار غني اي بوديم و شهرسازي ما داراي اصول معماري ولي اكنون واقعا نمي دانم بگويم بي هويتي معماري يا چه چيزي مي شود اسم اش را گذاشت حتي در سطح شهر كه حركت مي كنيم ساختمان هاي ناموزن با نماهاي بسيار ناجور با مصالح آجري و سنگي و سراميكي را مي بينيم .
من هميشه يك نمونه عيني را مثال مي زنم ميدان شهيدبهشتي بالاي 45 تا 50 سال قدمت دارد ولي وارد آن كه مي شوي هويتي از معماري ما را نشان مي دهد و آرامشي به عابر مي دهد و ترافيك اش روان است و اين زيبائي در هيچكدام از ميدانهاي ديگر شهر ديده نمي شود و نتوانسته ايم چنين مجموعه معماري را داشته باشيم .
وي گفت در چند سال گذشته خيابان شهيد عابدي طرح بدنه خاصي براي آن تصويب شد تا حدودي مالكين تمكين كردند و اكنون داراي رواق و بدنه خاصي است . , بلوار امام جعفرصادق (ع ) طرح بدنه خاص و مصوب دارد كه مالكين موظف اند اجرا كنند.
وي افزود : بحث بلندمرتبه سازي و آپارتمان ها چيزي است كه به فرهنگ و معماري يزدي ها نمي خورد اگر خواسته باشيم كار كنيم بايد دقيقا مسائل اش مسائل زندگي در آن مجموعه را كاملا از ديد اسلام ببينيم تا در طراحي ها لحاظ شود ولي به نظر مي رسد كه وضعيت مناسبي نداشته باشيم .
وي در ادامه به تعطيلي پروژه ترمينال مسافربري اشاره و تصريح كرد : متاسفانه چند سالي است كه پروژه ترمينال مسافربري تعطيل شده بود كه شهرداري مجددا از اواخر سال 83 كار پروژه را شروع كرده است و با تغيير يك سري از كاربري ها در حال انجام است . الان با وجود راه آهن در يزد كه تقريبا مي توان گفت : بهترين تردد را در سطح استان دارد در روز حدود 8 سرويس به سمت تهران , بندرعباس , كرمان , مشهد دارد كه وسيله مطمئن , ارزان وقابل دسترس است و خود به خود با آمدن راه آهن اتوبوس از گردونه خارج مي شود. از نظر ايمني و آسايش كه اتوبوس دارد و قابل دسترسي آن كه هر زمان مردم خواسته باشند به تهران بروند يا برگردند و اتوبوس تقريبا جاي خود را به قطار و هواپيما مي دهند و توسعه اين بخش به نظر مي رسد منطقي نباشد.
وي در مورد استفاده از مكان ترمينال گفت : پيشنهادي در ديدار مديركل بازرگاني و مسئولين استان داشتم كه اين مكان به عنوان محل نمايشگاه دائمي و ايجاد چند محل بورس مثل بورس كاشي , آهن آلات , آجر و سفال , پارچه درنظر گرفته شود كه جاي بسيار مناسبي است و اگر بتوانيم با مشاركت شهرداري و اداره كل بازرگاني مجموعه را به عنوان مجموعه نمايشگاهي دائمي و بين المللي جا بيندازيم به نظر مي رسد از اين سرمايه مردم به نحو بهتري مي توان استفاده كرد.
در هر صورت كارهاي ساختماني اين پروژه در حال اتمام است محوطه سازي را پيمانكار دارد كار مي كند و اميدواريم ظرف يكسال مورد استفاده قرار گيرد.
مهندس شايق در پايان به كمبود پاركينگ اشاره كرد و گفت : در كنار اماكن عمومي پاركينگ هاي كوچكي تعبيه كرده ايم و در حال حاضر در سطح شهر يك ساختمان سه طبقه كه چيزي حدود 15 هزار مترمربع است در حال احداث است و در نظر داريم خدماتي را به بخش خصوصي بدهيم كه پاركينگ در دو سه طبقه ايجاد بكند و واحدهاي اداري احداث نمايد كه اين امر در دستور كار امسال شهرداري هاست من جداي از اينكه بحث پاركينگ سازي را امر خوبي مي دانم مديريت پاركينگ را امر مناسبي مي بينم .

منبع:روزنامه جمهوري اسلامي

يزدفردا 



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا